-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1402 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

منظور از ظلم فكري چيست؟
ظلم فكريـ اين ظلم قابل تقسيم به اقسامي گوناگون است. از آن جمله:
يكـ كسي كه انديشه خود را به طوفان هوي و هوس حيواني و شيطاني خود مي سپارد. يعني با اينكه توانايي انديشه مفيد براي خود و جامعه خود دارد، بجهت لذتگرايي و تمايلات خودكامگي، قضايا و واحدهايي را كه در جريان انديشه و استدلال و شناخت قرار ميدهد، تنها براي اشباع هوي و هوسهاي خويشتن است. اين شخص هم ظلم به خويشتن مي كند و هم به ديگران بجهت محروم ساختن ديگران از نتايج مثبت انديشه خويش. و بديهي است هر اندازه انديشهاي كه در مسير فوق مستهلك و تلف ميشود، قويتر و تابناكتر باشد،به همان اندازه، ظلمي كه بجهت استهلاك و تلف شدن انديشه در مسير مزبور، به خود و به جامعه وارد ميسازد قبيحتر و پليدتر خواهد بود.
دوـ كساني كه با ايجادمغالطهها سفسطه هاي بظاهر علمي و فلسفي و حكمي، مردم را از انديشيدن صحيح جلوگيري ميكنند. ظلمي كه از اين راه بر انسان و انسانيت وارد مي شود، بقدري وقيح است كه ميتواند با شديدترين ظلم جاني قابل مقايسه بوده باشد، زيرا با توجه به اين حقيقت كه انسان يا جامعه بيفكر نه تنها از امتيازات زندگي محروم است، بلكه همواره آلت دست اقوياء و نيرومندان بوده، با يك نمايش زندگي طفيلي حركت ميكند و نام آن را حيات مينامد! در صورتيكه نه مالك اراده خود ميباشد، و نه طعم استقلال و آزادي حيات را مي تواند بچشد.





ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 23
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.